Fase 1: Inzicht en ideeën
In de eerste fase van het project ligt de focus op informeren van burgers over AI, op een manier die aansluit bij hun interesses en leefwereld. Die informatie dient tegelijk om te weten te komen van burgers waarvoor zij de technologie willen inzetten: wat is hun idee?
In de eerste fase van het project ligt de focus op informeren van burgers over AI, op een manier die aansluit bij hun interesses en leefwereld. Die informatie dient tegelijk om te weten te komen van burgers waarvoor zij de technologie willen inzetten: wat is hun idee?
Inzicht
Omdat het initiatief zich op de eerste plaats richt op burgers die weinig tot geen interesse tonen in artificiële intelligentie (zie over amai!), heeft amai! een sterk thematische insteek. We vertrekken telkens vanuit de domeinen mobiliteit, werk, gezondheid, en klimaat en milieu om te informeren over AI.
De activiteiten vallen op te delen in volgende types:
Omdat het initiatief zich op de eerste plaats richt op burgers die weinig tot geen interesse tonen in artificiële intelligentie (zie over amai!), heeft amai! een sterk thematische insteek. We vertrekken telkens vanuit de domeinen mobiliteit, werk, gezondheid, en klimaat en milieu om te informeren over AI.
De activiteiten vallen op te delen in volgende types:
- Activiteiten gericht op het brede publiek. Deze activiteiten worden doorgaans gepland in samenwerking met bibliotheken, vormingsinstellingen, of worden gegeven voor middenveldsorganisaties, overheden of bedrijven die hun werknemers willen introduceren tot het thema. Het gaat om lezingen, datawalks, kennismarkten…
- Activiteiten gericht op het onderwijs. Met deze activiteiten proberen we leerkrachten te versterken in hun lessen over AI. De leerkrachten krijgen ook lespakketten om AI op verschillende manieren aan bod te laten komen.
- Aanwezigheid op evenementen gericht op wetenschapspopularisering. Op grote evenementen gericht op wetenschapspopularisering, is amai! aanwezig met een speelse, interactieve stand die een breed publiek inzicht geeft in AI.
- Aanwezigheid in de (massa)media. Via een samenwerking met mediapartners gericht op een breed publiek brengt amai! het onderwerp AI op een laagdrempelige en genuanceerde manier onder de aandacht. Het gaat om een reeks items in een radioprogramma of een samenwerking met een populaire krant.
Ideeën
Cruciaal bij amai! is dat burgers niet alleen inzicht krijgen in AI, maar ook de kans krijgen om te delen waar zij vinden dat de technologie voor moet worden ingezet. Op deze manier is amai! naast een informerend project, ook een initiatief dat in kaart brengt welke uitdagingen Vlaamse burgers willen aanpakken met artificiële intelligentie. De inventaris van ondertussen meer dan 1000 ideeën voor AI-ontwikkelingen, dient als vertrekpunt voor de projectoproep. Deze ideeverzameling gebeurt ofwel analoog op het einde van een activiteit of via het amai!-platform.
Bij het vragen naar ideeën vertrekken we vanuit de specifieke interesse van de burger in één van amai!-domeinen (gezondheid, mobiliteit, werk, en klimaat en milieu).
Cruciaal bij amai! is dat burgers niet alleen inzicht krijgen in AI, maar ook de kans krijgen om te delen waar zij vinden dat de technologie voor moet worden ingezet. Op deze manier is amai! naast een informerend project, ook een initiatief dat in kaart brengt welke uitdagingen Vlaamse burgers willen aanpakken met artificiële intelligentie. De inventaris van ondertussen meer dan 1000 ideeën voor AI-ontwikkelingen, dient als vertrekpunt voor de projectoproep. Deze ideeverzameling gebeurt ofwel analoog op het einde van een activiteit of via het amai!-platform.
Bij het vragen naar ideeën vertrekken we vanuit de specifieke interesse van de burger in één van amai!-domeinen (gezondheid, mobiliteit, werk, en klimaat en milieu).
- Het platform. Het hart van het amai!-initiatief is het online platform. Hier zijn verhalen over AI te vinden, kunnen burgers hun ideeën kunnen achterlaten, zijn ideeën van andere burgers terug te vinden, verschijnen updates over het amai!-initiatief... Het platform speelt ook een centrale rol in de projectoproep (zie volgende fasen).
- Mediacampagnes. Grootschalige mediacampagnes in samenwerking met gevestigde mediapartners (VRT, Mediahuis) informeren het publiek van deze media over AI en leiden hen naar het amai! platform en activiteiten.
- Middenveldsorganisaties. In amai! wordt sterk vanuit domeinen vertrokken. Daarom wordt ook sterk ingezet op non-profitorganisaties en burgerbewegingen die rond deze domeinen actief zijn. We stelden een lijst van organisaties op die actief zijn in de domeinen gezondheid, mobiliteit, werk, of klimaat en milieu. Zij worden extra gestimuleerd om gebruik te maken van het amai!-aanbod.
Ideeënclusters
Alle ideeën werden thematisch gegroepeerd volgens de maatschappelijke domeinen waarrond amai! werkt: gezondheid, mobiliteit, werk, klimaat en milieu. Vervolgens werden gelijkaardige ideeën samengebracht in 35 clusters.
Alle ideeën werden thematisch gegroepeerd volgens de maatschappelijke domeinen waarrond amai! werkt: gezondheid, mobiliteit, werk, klimaat en milieu. Vervolgens werden gelijkaardige ideeën samengebracht in 35 clusters.