Fase 3: De projectoproep
De ideeën en concepten voor AI-oplossingen dienen als basis voor een projectoproep.
Welke teams kunnen deze ideeën van burgers waarheid maken? Burgers krijgen, na een jurering door experten, het laatste woord in welke projecten financiële steun krijgen.
De ideeën en concepten voor AI-oplossingen dienen als basis voor een projectoproep.
Welke teams kunnen deze ideeën van burgers waarheid maken? Burgers krijgen, na een jurering door experten, het laatste woord in welke projecten financiële steun krijgen.
Over de projectoproep
Amai! gaat over informeren, maar ook over inspraak én impact. De ideeën die burgers delen, worden niet vrijblijvend verzameld en samengebracht. Een projectoproep moet ervoor zorgen dat de AI-ideeën en -concepten geen dode letter blijven, maar dat deze die de hoogste kans maken om een maatschappelijk impact te hebben, ook realiteit kunnen worden.
In de verschillende edities van amai! konden projecten tot 75.000 (eerste twee edities) of 125.000 euro (derde editie) steun krijgen. De indienende consortia moesten bestaan uit een samenwerking tussen AI-bedrijven, non-profitorganisaties, (lokale) overheden, kennisinstellingen of burgerbewegingen (minstens 2 verschillende types organisaties).
In deze samenwerking moet een idee voor AI worden uitgewerkt én bij die uitwerking zouden burgers ook worden betrokken door middel van een citizenscience-aanpak. Door burgers te betrekken in het project en hier als amai! over te rapporteren, zijn de projecten ook bronnen van informatie over AI. De projecten creëren dus maatschappelijke impact doordat ze beantwoorden aan een nood op vlak van gezondheid, mobiliteit, werk, of klimaat en milieu, én door burgers beter zicht te geven op hoe AI-systemen werken, hoe ze tot stand komen en actief bijdragen aan de uitwerking van de oplossing.
De volledige projectoproep van de derde editie van amai!, met alle details en voorwaarden, kan je hier nakijken.
Na de bekendmaking van de projectoproep, orgaiseerden we meerdere info- en matchmakingmomenten waarop geïnteresseerden vragen konden stellen en projectpartners vinden.
In de verschillende edities van amai! konden projecten tot 75.000 (eerste twee edities) of 125.000 euro (derde editie) steun krijgen. De indienende consortia moesten bestaan uit een samenwerking tussen AI-bedrijven, non-profitorganisaties, (lokale) overheden, kennisinstellingen of burgerbewegingen (minstens 2 verschillende types organisaties).
In deze samenwerking moet een idee voor AI worden uitgewerkt én bij die uitwerking zouden burgers ook worden betrokken door middel van een citizenscience-aanpak. Door burgers te betrekken in het project en hier als amai! over te rapporteren, zijn de projecten ook bronnen van informatie over AI. De projecten creëren dus maatschappelijke impact doordat ze beantwoorden aan een nood op vlak van gezondheid, mobiliteit, werk, of klimaat en milieu, én door burgers beter zicht te geven op hoe AI-systemen werken, hoe ze tot stand komen en actief bijdragen aan de uitwerking van de oplossing.
De volledige projectoproep van de derde editie van amai!, met alle details en voorwaarden, kan je hier nakijken.
Na de bekendmaking van de projectoproep, orgaiseerden we meerdere info- en matchmakingmomenten waarop geïnteresseerden vragen konden stellen en projectpartners vinden.
De selectie van de projecten gebeurde telkens in 2 stappen:
1. Expertenjury
In een eerste fase beoordeelt een interdisciplinaire expertenjury de kwaliteit van de projectvoorstellen op een aantal dimensies (kwaliteit van de AI-oplossing, budgetplan, projectplan, citizen science luik en dataplan). Hierdoor ontstaat een ranking van projecten. Per amai!-domein werden de drie best scorende projecten weerhouden.
2A. Publieksstemming
In een tweede fase krijgen burgers het laatste woord. Dit gebeurt door middel van een breed bekendgemaakte publieksstemming waarbij burgers kunnen stemmen op hun favoriete projecten. Deze stemming gaat gepaard met een brede mediacampagne. Om partijdigheid te beperken dienen burgers hierbij op verschillende projecten hun stem uit te brengen.
2B. Burgerjury
Vanaf de derde editie van amai! werd de publieksstemming uitgebreid met een burgerjury, een 15-tal burgers die diepgaander de projecten beoordelen op hun maatschappelijke impact. De burgerjury stelt een ranking op van de projecten, het hoogste scorende project dat niet al door de stemming werd geselecteerd wordt zo gekozen om ook financiering te ontvangen. Meer informatie over het verloop van de burgerjury bij amai!3 is in dit verslag te lezen.
1. Expertenjury
In een eerste fase beoordeelt een interdisciplinaire expertenjury de kwaliteit van de projectvoorstellen op een aantal dimensies (kwaliteit van de AI-oplossing, budgetplan, projectplan, citizen science luik en dataplan). Hierdoor ontstaat een ranking van projecten. Per amai!-domein werden de drie best scorende projecten weerhouden.
2A. Publieksstemming
In een tweede fase krijgen burgers het laatste woord. Dit gebeurt door middel van een breed bekendgemaakte publieksstemming waarbij burgers kunnen stemmen op hun favoriete projecten. Deze stemming gaat gepaard met een brede mediacampagne. Om partijdigheid te beperken dienen burgers hierbij op verschillende projecten hun stem uit te brengen.
2B. Burgerjury
Vanaf de derde editie van amai! werd de publieksstemming uitgebreid met een burgerjury, een 15-tal burgers die diepgaander de projecten beoordelen op hun maatschappelijke impact. De burgerjury stelt een ranking op van de projecten, het hoogste scorende project dat niet al door de stemming werd geselecteerd wordt zo gekozen om ook financiering te ontvangen. Meer informatie over het verloop van de burgerjury bij amai!3 is in dit verslag te lezen.
Variaties en Verfijning doorheen de Amai!-edities
Op basis van onze ervaringen verfijnden we elke ama!-editie het proces.
- Amai!2 - Een vijfde thema
We voegden een vijfde thema, specifiek gericht op inclusie, toe: 'Iedereen Mee'. We merkten echter dat dit thema bij de projectvoorstellen ruim aan bod kwam binnen de projectvoorstellen voor de 4 originele domeinen klimaat & milieu, werk, mobiliteit en gezondheid en schrapten deze vijfde pijler bij amai!3. - Amai!2 - stemmen over de thema's heen.
Na de beoordeling van de expertenjury werden niet voldoende projectvoorstellen weerhouden om per domein meerdere projecten te weerhouden voor de publieksstemming. Daarom stemden burgers in deze editie, tijdens de publieksstemming, over de thema’s heen op hun favoriete projecten. - Amai!2 - Looptijd optrekken
De looptijd van één jaar bleek te kort voor projectindieners om een zinvol voorstel op te maken, we trokken daarom, bij amai!2, de maximumlooptijd op tot 24 maanden. - Amai!3 - Burgerjury
In de derde editie van amai! werd naast een publieksstemming ook een burgerjury georganiseerd. Deze jury werd gedurende twee dagen ten gronde geïnformeerd over de projecten die in aanmerking komen voor een subsidie en kregen zo de kans om een meer afgewogen keuze te maken (zie hierboven). - Amai!3 - Verhoogde subsidiëring
De subsidiëring van € 75.000 bleek te laag voor projectindieners om een zinvol voorstel op te maken, we maakten de keuze om minder projecten, 3 i.p.v. 5, te ondersteunen voor een bedrag van telkens €125.000. - Amai!3 - Meer projecten ondersteunen
Door het grote succes van de projectoproep echter, kende het kabinet EWI financiering toe voor 2 bijkomende projecten. Er werden bij amai!3 dus in totaal 5 projecten gefinancierd voor € 125.000 per project.